מה עלול להכשיל הליך השתלת שיניים?

בדרך כלל השתלת שיניים הוא הליך בטוח, אבל לפעמים דברים עלולים להסתבך עקב גורמים חיצוניים. מדובר בדרך כלל במחלות רקע או בהרגלים גרועים של המטופל אשר גורמים לסיבוכים ולפעמים אפילו מכשילים את ההשתלה. רופא השיניים מאיר אבירם מסביר אילו גורמים אחראים על כך.

סיבוכים שנובעים ממחלות רקע

דוקטור מאיר אבירם אומר כי ישנן ארבע מחלות עיקריות שקיומן אצל המטופל עלול להכשיל השתלת שיניים:

  1. מחלות חניכיים – החיידקים שגרמו למחלת החניכיים עלולים לתקוף גם את השתלים שהותקנו בחלל הפה וכך לגרום לדחייתם. לכן חשוב מאוד לשמור על ניקיון חלל הפה ולהגיע אל ההשתלה עם חניכיים במצב טוב.
  2. סרטן – באופן כללי זה תלוי בסוג הסרטן המדובר, אבל בגדול על חולי סרטן שעברו כימותרפיה או הקרנות לאזור הפנים במהלך הטיפול במחלתם לחכות לפחות שנתיים. סיכויי ההצלחה של השתלה שבוצעה לפני תקופת הצינון הזו הם נמוכים באופן משמעותי ולכן מומלץ לחכות.
  3. סוכרת – אצל חולי סוכרת הסיכוי לכישלון של השתל הוא גבוה מאוד. הסיבה לכך נובעת בהתכווצות של כלי הדם בפה, מה שמוביל לריפיון של האזור אחרי ההשתלה. אנשים שהסוכרת שלהם יציבה, כלומר ערכי בדיקת הדם שלהם הם 7.2 ומטה, יכולים לגשת להשתלה בראש שקט.
  4. דלילות עצם – סיבוך נוסף עלול לנבוע אצל חולים שנוטלים פוסלן ואקטונל, תרופות שמיועדות לסובלים מדלילות עצם. טיפול כירורגי בפה של חולים כאלה עלול להוביל להיווצרות נמק בעצם הלסת. ניתן לחזות מראש במידה רבה את הסיבוך הנ”ל בבדיקת דם פשוטה המכונה CTX. חולי אוסטיאופורוזיס רבים עוברים השתלות בבטחה.

סיבוכים שנובעים מהרגלי המטופל

אלכוהול ועישון – עישון וצריכת אלכוהול גורמים להתכווצות כלי דם בפה, מה שמפחית את סיכויי הצלחת השתלים בטווח הרחוק.

שחיקה חזקה – אדם ששוחק את שיניו או חורק אותן באגרסיביות יוצר עומס רב על השתלים שבפיו. עומס זה בא לידי ביטוי בעצם התומכת בשתל ולעתים אף מוביל לשבירת השתלים. אם יש לכם את ההרגל הזה, מומלץ ליידע את רופא השיניים כדי שיוסיף תמיכה נוספת לתותבות או לכתרים באמצעות יותר שתלים.

סגירת תפריט