איך מתגברים פסיכולוגית על הפחד מפני רופא השיניים?

איך מתגברים פסיכולוגית על הפחד מפני רופא השיניים?

כולנו חוששים מביקור אצל רופא השיניים ברמה כזו או אחרת. מדובר בחשש שכיח מאוד, שחלקו נובע מסיבות פרקטיות ומובנות אך גם מסיבות עמוקות יותר שאיננו יודעים בהכרח לפענח. אז איך בכל זאת מתגברים על הפחד מפני רופא השיניים? דוקטור מאיר אבירם, רופא שיניים שהתמקצע בביצוע השתלות שיניים מורכבות, נותן כמה רעיונות.

לא חייבים להתמודד לבד

“מומלץ לשתף את הרופא בחששות כבר בתחילת הטיפול”, ממליץ דוקטור מאיר אבירם, “ולנצל את ההזדמנות לשאול שאלות על הפרוצדורה כדי להפיג אותן”.

עוד טיפ שימושי הוא לבוא אל המרפאה עם אדם קרוב שאתם בוטחים בו ויכול לתמוך בכם מוראלית בעת הצורך. כמובן שגם ההיכרות עם הרופא תגרום לכם להרגיש בטוחים יותר.

עניין של שליטה

יש כאלה שאומרים כי מקור הפחד שלנו מרופא השיניים נובע מחוסר השליטה בסיטואציה ובמה שעתיד לקרות במהלכה. חוסר האונים המתלווה לכך יוצר תחושה גדולה של אי-וודאות. ישנן כמה שיטות שיכולות להקנות לכם חזרה את תחושת השליטה, לפחות באופן חלקי.

במהלך הטיפול ההמלצה היא להקפיד על נשימות עמוקות. זו טכניקה שעוזרת להתמקד בנשימה במקום בחשש מהכאב שעלול לבוא, מה גם שהיא משרה תחושה של שליטה. בנוסף, מומלץ לעשות תרגילי הרפיה לפני ההגעה לביקור – מדיטציה, טיול רגלי על חוף הים וכ’ו יעזרו לנו להגיע נינוחים יותר אל רופא השיניים.

עוד רעיון שיעזור לכם לשמור על שליטה הוא להתעניין ולחפש דפוסים חוזרים בטיפול. לדוגמה, באילו מכשירים רופא השיניים משתמש? אילו רעשים הם מפיקים? כאשר אנחנו מתעניינים במה שקורה במקום לנסות להתעלם ממנו, באופן טבעי הוא הופך לפחות מאיים ויותר מסקרן.

לסיום, אם כל התרגילים הפסיכולוגיים לעיל לא הועילו, אפשר להיעזר בטיפול תרופתי להרגעה לפני שמגיעים אל רופא השיניים, בתיאום איתו כמובן. אם מדובר בחרדה קשה, יש לשקול לגשת לפסיכולוג כדי שיעזור לכם לפתור את הבעיה. מרפאות שיניים מסוימות מאפשרות לכם לעבור השתלת שיניים תחת טשטוש ואפילו תחת הרדמה מלאה, אולם אין הרבה כאלה, כי יש צורך באישור של משרד הבריאות. מן הידועות באזור המרכז הן מרפאות “טיפול בחיוך”, שמאפשרות טיפול רגוע במיוחד.

 

סגירת תפריט